The Last Airbender (2010)

Regi: M. Night Shyamalan

Jackson Rathbone, Noah Ringer, Nicola Peltz

Upplev det spännande live-actionäventyret som bygger på Nickelodeons hitserie Avatar: The Last Airbender. Följ med Aang, en väldigt speciell pojke med fantastiska “bänd”-förmågor på hans resa genom ett främmande och exotiskt land, fyllt med magiska varelser och mäktiga vänner. I sin egenskap av Avatar är han den enda som kan få stopp på en urgammal strid mellan de fyra elementens folk: Luft, Vatten, Jord och Eld.

Har dragit mig från att se den här filmen, då den enbart har fått dålig kritik från alla håll och kanter. M. Night Shyamalan var lite av ett underbarn i Hollywood efter Sixth Sense och hans karriär blommade. Och under hans senaste filmer så har ena filmen vart sämre än den andre. Och jag trodde nämligen att The Happening var spiken i kistan för honom. Men så kom den här filmen, och även om jag ville tro att det kanske kunde göra en comeback för honom, så var det ett fatalt misslyckande. Jag har inte mycket kunskap kring den tecknade serien som den bygger på. Men skulle nog hellre se den alla dagar i veckan än att seden här.

Jag menar, M. Night Shyamalan kan göra bra filmer, men jag fattar inte vad som gick snett och hur det kunde ske. Det var lite av en överraskning när han tog steget från att göra mystiska mörka thrillers till att göra en adaption av detta barn äventyr.

Filmen failar på varje punkt i stort sett. Dialogen känns malplacerad och oäkta. En film ska även ha en uppbyggnad av karaktärer, men här existerar det inte ens. Vi som inte sett den tecknade serien sitter för det mesta som ett stort frågetecken. Action sekvenserna och intrigen är dåligt utspridda så det blir en kamp att förstår vad som sker. För att inte tala om skådespelet, herregud. Inte trodde jag att Dev Patel kunde vara så dålig, när han var så bra i Slumdog Millionaire.

Jag förstår inte hur Paramount kunde låta detta ske, att sätta M.Night som regissör är helt fel val här. The Last Airbender kunde ha blivit en riktigt bra franchise med rätt folk bakom, nu är det bara en katastrof. När filmen väl börjar dra ihop sig till klimax, så slutar filmen helt tvärt. Och man undrar va fan som har hänt, och man inser att man blivit bestulen 100 minuter som man aldrig kommer att få tillbaka. Detta är utan tvekan den sämsta filmen i Shyamalans historia. Och den sämsta filmen jag recenserat. Filmen är upplagd i tron att få en uppföljare, men jag är rätt säker att det inte kommer att hända. Och lika bra är det.

Kuriosa: Första filmen från M.Night Shyamalan som inte är baserat på ett original manus.

3 / 10

